Nieuwsbrief januari 2023
Belangrijke data
13 februari ouderavond OR en MR (19-20.30 uur)
23 februari BB schaatsen
24 februari studiedag, alle leerlingen vrij
25 februari-5 maart voorjaarsvakantie
9 maart MR-vergadering
15 maart (woe) lesjesochtend 8.30-9.30 uur
Kerstdiner & ouderkerstborrel & Koortje van Noortje
We eindigden 2022 op 5mw met weer een fantastisch kerstdiner in alle klassen (de
groepen op de Cs tussen de verhuisdozen) en een weergaloze kerstborrel voor ouders op
het plein. De ouderraad had kosten noch moeite gespaard om deze eerste pleinsessie te
laten slagen, ondanks de sombere weersverwachting. Daar waren ze met verve in
geslaagd, we kregen veel reacties van ouders die blij waren ‘dat het allemaal weer kon.’
Voor veel ouders was dit de eerste keer dat ze een 5mw-kerstdiner en ouderborrel
meemaakten, ook zat hun kind al een paar jaar op school. Veel dank aan onze Ouderraad
hiervoor.
Het Koortje van Noortje (Folkertsma) zorgde bij hun aubades (ondanks de korte
voorbereidingstijd) voor ontroering bij jong en oud. Ook Noortje en haar koorleden
danken we hartelijk (en we hopen op voortzetting!)
Op de studiedagen verhuisden de vier groepen van de Copernicusstraat (MB B en F, BB B
en C) naar het hoofdgebouw. Op de laatste vrijdag voor kerst richtten we met vereende
krachten de lokalen in, zodat niemand in de kerstvakantie terug hoefde te komen. Het was
flink aanpoten, maar we zijn erin geslaagd de klassen ‘instapklaar’ achter te laten die
laatste vrijdag.
Lesjesochtend
Vorige week was de tweede lesjesochtend van dit schooljaar. Het doel van onze
lesjesochtenden is ouders kennis te laten maken met onze manier van werken. Daartoe
geven kinderen een ‘lesje’ aan hun ouders, bij voorkeur met het Montessorimateriaal. De
ochtenden duren een uur om ouders de kans te bieden ook bij hun andere kind(eren) te
kijken.
De opkomst was geweldig. Dit keer konden ouders van een middenbouwgroep ook kijken bij (en
deelnemen aan!) een gymles van onze zeer Montessoriaanse gymleerkracht Menne Dutrieux.
Voor ouders die dinsdag niet konden; er volgen nog twee herkansingen later dit schooljaar, op
woensdag 15 maart en donderdag 26 mei. Ouders blijven natuurlijk welkom om na schooltijd een
kijkje in de klas van hun kind te nemen.
Alcohol en (jonge) kinderen
In ons team is eind vorig kalenderjaar discussie ontstaan over het gebruik van alcohol in
het bijzijn van (jonge) kinderen. Inmiddels is het al sinds jaar en dag uit den boze dat er
gerookt wordt in het bijzijn van kinderen, in school, op het plein of in de directe omgeving
van de school. Dat rookverbod in openbare ruimtes vindt iedereen nu heel gewoon
Nu richt de aandacht vanuit volksgezondheid zich weer meer op alcohol, dat zie je ook in
de media. Collega's brachten bij ons de campagne 'Zien drinken, doet drinken' onder de
aandacht. We hebben het team geconsulteerd hierover. De uitkomst hiervan is dat de
meerderheid wil dat er niet langer alcohol wordt geschonken op schoolse feestelijkheden
waarbij kinderen aanwezig zijn. (Dat betekent dus bijvoorbeeld dat de kerstborrel in de
huidige vorm wél door kan gaan – kinderen zitten dan in de klas te dineren.) We hebben de
Ouderraad hierover geïnformeerd.
Ziekte en vervanging
De eerste week na de vakantie hoorden we veel verhalen van collega’s (en ouders) over
ziekte tijdens de kerstvakantie. Hele gezinnen gingen (beurtelings) voor de bijl. De eerste
schoolweek in januari sloeg griep en toch ook corona flink toe in het team. We telden maar
liefst dertien ziektedagen van teamleden. Gelukkig heeft er deze weken slechts één groep
één dag thuis moeten blijven. Op twee dagen externe vervanging na is het allemaal gelukt
met intern schuiven, passen en meten en enkele collega's die extra werkten. De griepgolf
schijnt zijn hoogtepunt nog niet bereikt te hebben…
Dit schooljaar (dus vanaf 29 augustus tot en met 20 januari) heeft er in totaal 29 keer een
groep thuis gezeten. Dat lijkt wellicht veel, maar op een totaal van 1890 schooldagen (18
weken van 5 dagen voor 21 groepen) is dat 1,5% van het totaal aantal schooldagen. De
werkelijke ziektedagen bedragen een veelvoud van dit aantal, maar dat hebben we dus
meestal kunnen oplossen, intern of extern.
Bij ziekte van een leerkracht
Als een collega zich onverhoopt ziek meldt ‘s morgens rond 7 uur proberen we altijd
vervanging te vinden, intern of via de stedelijke invalpoule A’dam Onderwijs. Lukt dat niet,
dan sturen we ouders een bericht via Parro dat de groep thuis moet blijven. Is er nog tijd
voor, dan bellen we contactouders met het verzoek dit in de ouderapp te zetten. Vaak lukt
het niet om contactouders te pakken te krijgen. We bellen dan met onze privételefoon
vanuit huis of trein en het nummer staat afgeschermd.
Mobieltjes op school
Veel leerlingen nemen mobieltjes mee naar school. Niemand zal de vele voordelen van
een smartphone anno 2023 betwisten. Toch vinden wij dat gebruik van een mobieltje in de
klas op een basisschool ongewenst is. Eén van de belangrijkste nadelen van mobiele
telefoons in klaslokalen is afleiding. Leerlingen raken vaak en snel afgeleid van hun
werk/instructie wanneer ze vrijelijk over hun telefoon kunnen beschikken. Dit zorgt ervoor
dat leerlingen zich minder goed kunnen concentreren en dat lesstof lastiger voor ze wordt.
Daarnaast bleek eerder al uit een onderzoek van DUO (over het gebruik van smartphones
in het VO) dat mobieltjes in het klaslokaal gelinkt kunnen worden aan lagere cijfers, moeite
met taal- en leesvaardigheid, minder sociaal contact tussen klasgenoten en FOMO (de
angst om iets te missen). Daarmee lijden belangrijke vaardigheden en sociale situaties
onder het gebruik van mobiele telefoons in de klas.
Op 5mw hebben we daarom sinds jaar en dag regels opgesteld voor telefoontjes. Alle
leerlingen zijn hiervan op de hoogte. Alle mobieltjes gaan bij het betreden van het
klaslokaal in een bakje, dit bakje gaat overdag in de kast. Aan het eind van de dag krijgen
de leerlingen bij het uitgaan van de school hun mobieltje terug. (Of als ze thuis lunchen.
Dan gaat de telefoon direct na de lunchpauze om 13.50 uur wederom in het bakje in de
kast.)
Ouderavond MR en OR en mediawijsheid (13 februari)
We nodigen ouders van harte uit voor onze jaarlijkse ouderavond van Ouderraad (OR) en
Medezeggenschapsraad (MR). De beide raden vertellen die avond over hun werk voor
school en de OR biedt inzicht in de besteding van de geïnde oudergelden (de vrijwillige
ouderbijdrage) en licht de begroting toe.
De tweede helft van de avond geven we aandacht aan mediawijsheid en de rol van
ouders. Ivo Wouters (Nationale Academie voor Media en Maatschappij) presenteert en
leidt dat gedeelte. In bijgesloten flyer vindt u meer informatie over het doel en opzet van
dat deel van de avond.
Schooltijden en te laat komen
Onze schooltijden zijn van 8.30-14.55 uur (met een pauze van 11.45-12.50 uur), op
woensdagen van 8.30-12.30 uur. De groepen BB B en BBC in de zijvleugel beginnen en
eindigen vijf minuten eerder. Er is een inloop van 15 minuten.
Het valt ons op dat er steevast kinderen te laat komen (dus na 8.30 uur) Te laat komen is
storend en vervelend voor de groep en de leerkracht en natuurlijk ook voor de laatkomer
zelf. Te laat komen registreren we als ‘ongeoorloofd afwezig’.
NB De komende tijd zullen leerplichtambtenaren een aangekondigde steekproef (op tijd
kom actie) doen bij ons op school. We hopen natuurlijk dat ze voor niks komen… Op
andere momenten volgen dan nog onaangekondigde acties vanuit Bureau Leerplicht in
samenwerking met school.
Atelierles: Schilderen in de middenbouw (van Marije en Astrid)
Wat voel je als je boven op een berg staat? We hebben afgelopen week in
de middenbouw gesproken over wat een landschap is en hoe het is om uitzicht
te hebben. Jullie kinderen kennen zelfs al het onderscheid tussen natuur en cultuur!
We zijn daarna begonnen aan een landschap passend bij het kosmische thema:
gebergten en gesteenten. Prachtige luchten staan al op papier, gemaakt met een spons
om de kinderen van tekenen naar schilderen te laten bewegen. Met verf kan je lagen kleur
over elkaar mengen, en kijken wat er gebeurt terwijl je dat doet.
Deze week pakken we de kwast en gaan we bergen schilderen, en de midden- en
voorgrond bespreken. Een schilder schildert niet met het hoofd maar met het hart, en dat
snappen de kinderen heel snel. (Al probeerde iemand bijna letterlijk uit met zijn hoofd te
schilderen.)
Contact overblijf
Alle contacten over de overblijf lopen via KCWA en niet via de groepsleerkracht. Hiervoor
kunt u het mailadres: renz.koning@kcwa.nl gebruiken. Mocht er bijvoorbeeld dit schooljaar
een wijziging zijn geweest in de dagen waarop uw kind overblijft, geef dit dan alstublieft
ook door aan Renz Koning.
Problemen met cloudwise?
Bij problemen met inloggen op cloudwise stuurt u een mail naar onze ICT-coördinator Bob
Schade (icthelpdesk@5mw.nl), met de vermelding van de groep en naam van de betreffende
leerling. Bob kijkt dan in het systeem waar het fout gaat. U kunt eerst zelf proberen om cookies te
verwijderen, dit lost vaak al problemen op.
Ook problemen bij toegang tot software-tegels kunt u op dit mailadres melden.