Nieuwsbrief april 2024
Belangrijke data schooljaar 2023-2024
22 april OBA, B en D schoolreisje
23 april OBE, F en G schoolreisje
26 april studiedag, alle kinderen vrij
29 april-10 mei meivakantie
13-16 mei A4daagse
14 mei sportdag middenbouw
20 mei 2e Pinksterdag, alle leerlingen vrij
21 mei studiedag, alle leerlingen vrij
31 mei lesjesochtend 8.30-9.30 uur
Leerlingaantallen 5mw
In Amsterdam en met name in Amsterdam-Oost is sprake van een leerlingendaling. Demografische inzichten vanuit de Gemeente Amsterdam laten dit duidelijk zien. Dit merken alle scholen in Amsterdam van de verschillende schoolbesturen.
De aanwas van 4-jarigen op 5mw gaat, tegen iedere demografische ontwikkeling in, goed. Per schooljaar zijn er drie lotingen voor een plek en tot op heden zijn wij bij iedere loting volledig gevuld. Dat is uitermate positief te noemen. De laatste loting van maart liet een fikse overaanmelding zien.
Ondanks dit gegeven dalen ook wij met ons leerlingaantal. Dit komt doordat er veel gezinnen verhuizen buiten Amsterdam of naar het buitenland. Als dit niet het geval was, zouden we zelfs in deze tijden van demografische teruggang een zogeheten groeischool zijn. Maar helaas is het aantal kinderen dat door verhuizingen vertrekt zo hoog dat we voor komend schooljaar hebben moeten besluiten onze middenbouw te reorganiseren. Dit houdt in dat er na de zomer een aantal 3e en 4e groepers naar een andere groep gaan.
Directie en medezeggenschapsraad hebben deze situatie gedurende dit schooljaar steeds met elkaar besproken. Ook hebben we overlegd met leerkrachten, intern begeleider en coördinator van de middenbouw.
Binnenkort berichten we de ouders van de kinderen uit de betreffende groep. We leggen dan uit welke stappen we ondernemen om iedere leerling uit die groep 3 en 4 een goede plek te bieden na de zomervakantie. Uiteraard organiseren we een ouderbijeenkomst op school voor de ouders van deze kinderen om desgewenst nadere toelichting te geven vanuit de directie.
Dochter voor Margo
Onze IB’er voor de bovenbouw, Margo Nijmeijer, is vorige week bevallen van een prachtige dochter: Nellie. We hebben haar nog niet in levende lijve kunnen bewonderen, maar ze zag er op de foto mooi en gezond uit.
Verkeerssituatie rond school bij wegbrengen
Met de omgevingsmanager van Dura Vermeer overleggen we regelmatig over de mogelijke gevaren en knelpunten van de veranderende verkeerssituaties. Toch blijkt vrijwel wekelijks dat de verkeerssituaties rond school aandacht vragen, zeker met beginnende fietsertjes of bovenbouwers die alleen naar school komen.
Afgelopen week zochten we contact met de firma GP Groot die de vuilniscontainers bij school ophaalt. Een van hun chauffeurs haalde gevaarlijke manoeuvres uit, uitgerekend in dat kwartiertje dat onze school opengaat en honderden leerlingen en hun ouders aankomen. Gelukkig zette ook de reactie van een van onze ouders aan hun adres zoden aan de dijk; de leidinggevende beloofde beterschap: grote trucks blijven weg tussen 8.15-8.30 uur.
Niet alleen bouwverkeer en vuilnisophalers zorgen voor gevaarlijke situaties. Ook onze eigen ouders maken zich vaak schuldig aan gevaarlijk rijgedrag. Met name dubbel of op een hoek parkeren is een doorn in het oog van veel andere ouders. Die komen zich vervolgens bij ons daarover beklagen. Onze dringende raad: spreek zelf iedere chauffeur aan op onveilig rij- of parkeergedrag, ook als het een mede-ouder is.
Rekenverbetertraject
Begin van dit schooljaar zijn we een rekenverbetertraject gestart in de midden- en bovenbouw. Dit naar aanleiding van een interne analyse van aanbod en didactiek. Daarnaast hebben we onze rekenambities naar boven bijgesteld. We verwachten van kinderen en elkaar een grotere mate van rekenvaardigheid.
Onze interne rekenspecialist, Aukje Wilhelmus, stuurt ons rekenleerteam aan. Hierin zitten leerkrachten, intern begeleider en directie. Periodiek bespreken we de voortgang van ons traject. Daarnaast werken we nauw samen met de externe rekenspecialist Marije Oostendorp.
De eerste fase van het traject staat in het teken van automatisering. Om goed te kunnen rekenen is het belangrijk dat kinderen de vier hoofdbewerkingen (+, -, x, :) hebben geautomatiseerd. De kinderen kunnen dit toepassen in andere situaties en het rekenen met grotere getallen (later) wordt makkelijker. Leerlingen werken met het programma Rekensprint-online, maken sommen op tempo en werken met rekenspelletjes.
Het rekenaanbod in de bovenbouw wordt aangepast. Hiertoe hebben we eerst een uitgebreide analyse gemaakt. Er is gekeken naar onder meer de huidige leerlijnen en de doelen die worden gevraagd bij de IEP-toets. De rekenkaarten worden verbeterd. We zorgen ervoor dat de kaarten alle rekenonderwerpen bevatten die nodig zijn voor een goede rekenontwikkeling. We werken als vanouds met montessorimateriaal en de leerkrachten geven lessen over rekenstrategieën die niet met het materiaal aan bod kunnen komen. Op onze voorlaatste studiedag bogen we ons onder meer met het hele MB- en BB-team over aanbod en verwerking van het uitgebreide materiaal over machten.
We verwachten nog dit jaar het aanbod volledig en op orde te hebben zodat we met vertrouwen de rekentoekomst tegemoet gaan.
Contact overblijf
Alle contacten over de overblijf lopen via KCWA en niet via de groepsleerkracht. Hiervoor kunt u het mailadres: renz.koning@kcwa.nl gebruiken. Mocht er bijvoorbeeld dit schooljaar een wijziging zijn geweest in de dagen waarop uw kind overblijft, geef dit dan alstublieft ook door aan Renz Koning.
Problemen met Cloudwise?
Bij problemen met inloggen op Cloudwise stuurt u een mail naar Jaqueline Sari, jaqueline.sari@5mw.nl, met de vermelding van de groep en naam van de betreffende leerling. Jaqueline kijkt dan in het systeem waar het fout gaat. U kunt eerst zelf proberen om cookies te verwijderen, dit lost vaak al problemen op. Ook problemen bij toegang tot software-tegels kunt u op dit mailadres melden.